mandag 20. juli 2009

Transport er en stor utfording for CO2 reduksjon

tu.no - Ti millioner til hydrogenbiler - Teknisk Ukeblad

image For Norge er transport en av de største utfordringene når det gjelder å redusere CO2 utslippene. Å få mer av trafikken over på kollektivløsninger som er CO2 nøytrale er et viktig tiltak i sentrale strøk. Å få fram alternative energi kilder til bilparken er et annet.

Bio drivstoff vil være en viktig kilde, men kan ikke, inne en bærekraftig ramme, erstatte det som i dag utgjøres av fossile drivstoffkilder. Bio diesel og Bio etanol vil imidlertid være viktig for tyngre kjøretøy. For personbiler vil el og hydrogen være gode alternativer. El-bilen sliter med å få fram gode batteriløsninger, batterier som kan lades fort og som gir akseptable kjørelengder. Sannsynligvis vil en finne gode løsninger på dette.

Det har vært lite fokus på hydrogen-bilen, men det er liten tvil om at en hydrogen-bil basert på brenselceller vil være en svært energieffektiv løsning. Utfordringen for hydrogen er å få produksjonen til å være kostnadseffektiv (og CO2 nøytral) og å utvikle lagringsløsninger som gir tilstrekkelig kjørelengde. I denne sammenheng er det beundringsverdig at Akershus Fylkeskommune bevilger 10 millioner til Hynor-prosjektet på Lillestrøm. I dette prosjektet vil en nettopp se på mulighet for alternativ produksjon, alternativ til elektrolyse som er standard i dag hvor en benytter elektrisitet, og lagringsløsninger. Miljøene rundt Kunnskapsbyen Lillestrøm vil være aktive i utviklingen og produksjon av utstyret.

Skal en løse utfordingene inne transport er det viktig av vi satser på alle muligheter hvis ikke vil vi ikke få fram gode alternativer raskt nok.

tu.no - Ti millioner til hydrogenbiler - Teknisk Ukeblad

2 kommentarer:

  1. Vi må slutte å tenke på løsninger for sommer-Oslo som om det kan gjelde landet.

    Du kan ikke kjøre over fjellet om vinteren i el-bil. Det bare er sånn. Man kommer til å dø.

    Folk som bor i dalene og bygdene kan ikke kjøre el-bil. Det bare er sånn. De kommer ikke opp til gården sin.

    Har noen av dere miljøvernere vært nordover ? Aner dere hva avstandene er der oppe ?
    Men kan ikke kjøre el-bil der oppe, skjønner du.

    El-biler er supre i Paris, London, Berlin, Madrid, Houston, Los Angeles og andre storbyer. Der er det tørt og man har infrastruktur til å lade opp. Men, det har man ikke på viddene i Norge og det er på tide å innse det.

    Noe vi kan gjøre er å gjøre det enklere å få tak i flexifuel biler og bifuel biler som bruker bensin/diesel OG strøm.
    De bilene vil kunne komme seg frem overalt i Norge.
    Men, de bilene gjør ikke denne regjerinen billigere, så de ønsker åpenbart ikke satse på det.

    SvarSlett
  2. ...eller så bør man snart innse at bilparken i Norge ikke utgjør en dråpe i havet engang. Hva med å stikke fingeren i jorda snart?

    SvarSlett