onsdag 29. april 2009

Zero seminaret “Klimabil 2009”

klimabillogo-09-for-web[1] Fredag 24. april arrangerte Zero seminaret ”Klimabil 2009”. Zero hadde satt sammen et program som klart viste at det er mulig og redusere utslippene fra transportsektor betydelig.

Skulle en kritisere seminaret måtte det være at oppmøtet ble så stort at lokalet ble for lite. Noe av konklusjonen fra seminaret er at det ikke er én løsning. Løsningen for transportsektoren vil være å benytte alle de energibærere vi kjenner i en overgangsperiode, inkludert fossilt drivstoff. Målet er en karbonfri transportsektor.

Elektrifisering av nærtrafikken er mulig. Elektrifisering av transportsektoren vil redusere energibruken og utslippene betydelig. Selv en elbil som er ladet opp fra kullkraftverk reduserer utslippet og energibruken, sammenlignet med en tradisjonell fossildrevet bil.

Elbiler (eller oppladbare biler) og plugg-inn-hybrid biler er i dag dyre blant annet på grunn av avgiftsregime. Bilens vekt øker avgiften disse bilene blir tunge og dermed får de høye avgifter. Det lave produksjonsnivå på disse bilene fører også til at de blir dyre. Både stat og kommune kan gjøre disse bilene mer attraktive. Staten ved å se på avgifts regimet, og stat og kommunene ved å gå foran å kjøpe inne større partiet av elbiler til erstatning for den bilparken de i dag har. Dermed øker volumet å prisen på bilene vil gå ned og service blir mer tilgjengelig. Ved en slik politikk ville også staten og kommunene redusere sine klimautslipp og energiforbruk.

Seminaret viste også klart at det er mulig å produsere betydelige mengder biodrivstoff som gir lave CO2-utslipp, og som ikke konkurrerer med matproduksjonen. ”Biodrivstoff må produseres industrielt for å redusere utslippene effektivt”, hevdet Jens Ulltveit-Moe. Reduksjonene er betydelige - mellom 70 og 90 prosent, avhengig av energibærer. For tyngre kjøretøy vil bioetanol og biodiesel være å foretrekke, men for lettere kjøretøy vil også biogass være et godt alternativ.

Hydrogen er den energibæreren som er kommet kortest i Norge. Hydrogenveien Stavanger – Oslo vil forhåpentlig få denne energibæreren mer fram i lyset. Det er testbiler tilgjenglig og Hynor har avtale med Mazda om leveranse av biler som kan leases. Hydrogenbilene har to teknologier: den ene med brenselceller (el) og den andre med en tradisjonell tenningsmotor.

Mest imponert ble jeg over Trondheim kommune som aktivt har kjøpt inn et titalls Think City og elektriske varebiler fra Fiat. De satser på biodiesel til tyngre kjøretøy og maskiner, og har investert i en elbuss som kjører mellom sentrum og St Olavs Hospital. Trondheim kommune viser at det er mulig å arbeide målbevist mot å redusere utslipp av klimagasser og nærforurensing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar